Branża Piwowarska na początku 2011 roku – obraz rynku i nowe zasady odpowiedzialnościowe.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie – organizacja, zrzeszająca największe browary w Polsce ustaliła nowe zasady stosowania znaków odpowiedzialnościowych.

Charakterystyczne oznaczenia „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” oraz „18- Alkohol tylko dla pełnoletnich” będą od maja 2011 występować rotacyjnie na wszystkich pojedynczych i zbiorczych opakowaniach piwa produkowanego przez browary należące do Związku, a także na wszystkich reklamach audiowizualnych, przede wszystkim telewizyjnych i kinowych, gdzie mają zajmować 10% powierzchni obrazu i być emitowane przez 10% czasu trwania spotu.

Tego typu oznaczenia członkowie Związku zaczęli stosować już wcześniej – od końca 2007 roku charakterystyczne „kluczyki” pojawiły się na puszkach i butelkach piwa, zaś „18” zaczęła być obecna w reklamie w lipcu 2010. Oznaczenia te są dobrowolną inicjatywą branży – ich stosowania nie są wynikają z przepisów prawa. Jednocześnie branża z zadowoleniem przyjmuje zmiany legislacyjne – uchwalone jak i będące w trakcie procesu legislacyjnego, takie jak dopuszczenie sprzedaży piwa w pociągach, na stadionach w czasie Euro 2012 jak też w czasie innych meczów sportowych.

„Branża piwowarska w żaden sposób nie zabiegała o wprowadzenie wspomnianych wyżej zmian legislacyjnych – mówi Prezes Związku Gary Haigh – tym niemniej uważamy je za istotne kroki w dobrą stronę. Działania takie sprzyjają tworzeniu kultury rozsądnego i umiarkowanego spożycia piwa, budowania normalnej, pozbawionej stereotypów atmosfery wokół tego napoju oraz – jak to ma miejsce w większości krajów Europy dopuszczających piwo w czasie imprez sportowych – sprzyjają kulturalnej zabawie i radości ze sportowego widowiska”.

 

Obraz rynku na początku 2011 roku:

W 2010 roku sprzedaż piwa minimalnie wrosła – głównie dzięki wyjątkowo gorącemu lipcowi oraz napędzanej dużymi promocjami sprzedaży w ostatnim kwartale. Negatywny wpływ na poziom sprzedaży piwa miała natomiast ubiegłoroczna powódź i okres żałoby po katastrofie samolotu prezydenckiego.

Jednocześnie na przestrzeni ostatnich 2 lat zanotowano zdecydowany wzrost sprzedaży piw tzw. marek ekonomicznych a jednocześnie podwojenie sprzedaży marek najdroższych – segmentu premium i superpremium. Także w pierwszym kwartale 2011 branża odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży przy jednoczesnym spadku średniej ceny piwa, co wynika z rosnącej sprzedaży marek ekonomicznych oraz rozwoju dyskontów.

Widoczna jest reakcja rynku na podwyżkę stawki akcyzy w 2009 roku oraz VAT-u w 2011 a także zwyżkę kosztów produkcji. Pierwotnie rynek zareagował spadkiem wolumenu sprzedaży a następnie przesunięciem sprzedaży w kierunku sklepów dyskontowych oraz tańszych marek o niższej zawartości ekstraktu. Stabilizacja wartości sprzedaży przy jednoczesnym spadku wolumenu jest efektem stałej puli środków, którą konsumenci przeznaczają na piwo – nie są skłonni płacić więcej, więc zmieniają marki na tańsze lub ograniczają konsumpcję. Rosnąca sprzedaż piwa w dyskontach, gdzie jest ono mocno eksponowane, przyciąga do nich nowych klientów i przyczynia się do rozwoju tych sieci. Ma to niekorzystny wpływ na małe i średnie sklepy spożywcze, dla których zimne piwo i świeże produkty są ważnymi elementami konkurencji. Jednocześnie od kilku lat trwa spadek liczby lokali gastronomicznych sprzedających piwo, zaś wolumen ten przenosi się do tańszego handlu detalicznego.

Euro 2012 nie przyniesie – zdaniem branży – przełomu na rynku. Jak wskazują dotychczasowe doświadczenia, wydarzenia sportowe nie mają istotnego wpływu na wolumen branży, a jedynie na udziały rynkowe poszczególnych marek zaangażowanych w promocję

 

Gary Haigh  – Prezes ZPPP w nowej kadencji.

  W dniu 23 maja upływa także kadencja p. Xaviera Belison, Prezesa Grupy Żywiec, na stanowisku Prezesa Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Zgodnie z zasadą rotacji funkcję tę obejmuje p. Gary Haigh, Prezes Kompanii Piwowarskiej. Gary Haigh pracuje w Kompanii Piwowarskiej od czerwca 2009 roku, zaś w SABMiller od 2005 roku. Przed objęciem stanowiska dyrektora generalnego Kompanii Piwowarskiej był dyrektorem generalnym ds. Importu w SABMiller Europe. Gary Haigh zdobywał swe bogate doświadczenia w wielu krajach i różnych branżach dóbr konsumpcyjnych (FMCG). Pracował jako dyrektor marketingu w firmie Procter and Gamble w Wielkiej Brytanii, a następnie w Pepsi Cola International – najpierw jako szef marketingu, a później jako dyrektor generalny odpowiedzialny za Cypr, Węgry i Austrię. Rozwijał także karierę jako dyrektor marketingu w brytyjskim oddziale Pizza Hut. Doświadczenie w branży alkoholowej zdobywał kierując belgijskim i holenderskim oddziałem Diageo, na stanowisku Dyrektora Generalnego, zaś następnie – jako szef marketingu Guinnessa w Wielkiej Brytanii – Gary Haigh zdobył dogłębną znajomość branży piwnej. Jest absolwentem Uniwersytetu Cambridge (literatura angielska). Jest żonaty i ma dwie córki. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce Browary Polskie jest organizacją skupiającą największych producentów piwa w Polsce. Reprezentuje ich w relacjach z administracją rządową i samorządową oraz organizacjami społecznymi. Związek realizuje również kampanie społeczne promujące odpowiedzialną sprzedaż i konsumpcję alkoholu oraz podejmuje i wspiera liczne inicjatyw edukacyjnych w tym zakresie. Jedną z nich jest zainicjowany w 2006 r. program „Prowadzący – Niepijący” promujący, pod hasłem „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, zachowanie trzeźwości w ruchu drogowym.. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego jest członkiem europejskiej organizacji The Brewers of Europe (Browary Europejskie), która zrzesza stowarzyszenia branżowe z 23 krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Szwajcarii oraz Turcji.