2008 – Lublin

Kampania „Prowadzący – niepijący” była realizowana w Lublinie w dniach 17 kwietnia – 11 maja 2008 roku.

Swojego poparcia i patronatu udzielił Prezydent Miasta Adam Wasilewski. Program w Lublinie był dodatkowo wspierany przez Komendę Główną Policji oraz Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która realizowała kampanię „Piłeś? Nie jedź! Włącz myślenie”. Kampanię wsparł także Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe – Radio Taxi 919.

Działania w Lublinie zyskały patronat lokalnych mediów: TVP 3 Lublin, Gazeta Wyborcza, Nowy Tydzień w Lublinie, Radio Lublin, Akademickie Radio Centrum Fm, portal studentlublin.pl.

Cele

Celem działań jest zaangażowanie emocjonalne młodych ludzi i uzmysłowienie im problemu nietrzeźwych kierowców. Alkohol jest przyczyną co dziesiątego wypadku samochodowego w Polsce. Choć w statystykach dziewięć pozostałych wypadków nie wiążę się z nietrzeźwością kierowców, to właśnie ta 10-procentowa mniejszość skupia największą uwagę mediów, opinii społecznej i decydentów.

Kampania „Prowadzący – Niepijący”, prowadzona od roku 2007, służy nie tylko pokazaniu problemu i wytworzeniu odpowiednich wobec niego postaw, ale i wspieraniu pożądanych zachowań dzięki włączeniu w działanie. Kampania angażuje zmysły i emocje, co służy zrozumieniu i zapamiętaniu jej celów. Zrozumienie zaś jest pierwszym krokiem do trwałej zmiany postaw społecznych, stanowiącej finalny cel kampanii.

Angażując się w popularyzację kultury odpowiedzialnego picia piwa i jej „bezkolizyjne” wkomponowanie w rzeczywistość społeczną, piwowarzy postępują jak branża odpowiedzialna i świadoma swych powinności. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego BROWARY POLSKIE chce działać tam, gdzie mogą wystąpić zagrożenia wskutek nieodpowiedzialnej konsumpcji i niezgodnej z prawem sprzedaży.

Opis

Tam, gdzie jest problem

Wyniki badań TNS OBOP wykonane na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w marcu 2006 roku pokazują, że prawie 20 proc. kierowców przynajmniej raz prowadziło samochód pod wpływem alkoholu. Główne powody tego rodzaju zachowania wyłonione w badaniu: Musiałem jakoś wrócić do domu (36 proc.), Wypiłem niedużo, świetnie się czułem (21 proc.), Nie mogłem czekać (11 proc.), Odwoziłem pozostałe osoby (4 proc.).

Związek BROWARY POLSKIE postanowił działać tam, gdzie tkwi źródło problemu. Kwestia kolizji alkoholu i prowadzenia pojazdów dotyczy głównie sytuacji klubowych.

Na podstawie wyników badania opracowano projekt akcji edukacyjnej, oparty na interaktywnym marketingu doświadczalnym. Działania zorientowano na młodych kierowców – w wieku 18-30 lat, bo w tej grupie wiekowej najczęściej dochodzi do wypadków spowodowanych prowadzeniem samochodu pod wpływem alkoholu. Dodatkową grupę docelową stanowili właściciele barów, dyskotek, barmani, a także partnerzy biznesowych branży piwowarskiej, media i decydenci z władz samorządowych.

Akcja miała pokazać młodym kierowcom, jak naprawdę działa alkohol i jak wpływa na ich zachowania, zdolności psychomotoryczne. Kolejnym założonym celem było wpojenie zasady „Piłeś – pohamuj się – nie jedź!” oraz spopularyzowanie zwyczaju, by na imprezie wyznaczać osobę, która nie pije alkoholu i rozwozi znajomych do domu.

Korzystając ze swych codziennych związków z branżą, BROWARY POLSKIE namówiły restauratorów i właścicieli pubów do udziału w akcji. Miejscem działań stały się miejskie lokale, w których serwowany jest alkohol. Akcja „Prowadzący – Niepijący” doczekała się sześciu edycji: pod koniec 2006 r. odbyła się w Łodzi, w 2007 – w Poznaniu, Krakowie, na Górnym Śląsku i w Warszawie. W roku 2008 zawitała do Lublina i Trójmiasta. W planach – Wrocław.

W weekendowe wieczory, gdy w klubach i pubach najwięcej jest młodych ludzi, lokale odwiedzane są przez zespoły animatorów ubranych w wyróżniający się sposób, przeszkolonych, wyposażonych w materiały informacyjne i gadżety.

Uczestnicy zabawy mogą nie tylko po raz kolejny usłyszeć, ale wreszcie poczuć i zrozumieć, w jaki sposób alkohol wpływa na zdolności psychomotoryczne kierowców. Animatorzy proponują założenie „alkogogli” – specjalnych okularów, które zniekształcają obraz rzeczywistości w sposób analogiczny do oddziaływania alkoholu na zmysły. Wiele osób, które zupełnie na trzeźwo zobaczyły świat przez „alkogogle”, dopiero wtedy uświadamia sobie rozmiary zagrożenia wynikające z prowadzeniem samochodu po alkoholu.

Wzmocnić oddolne

Po takim wstępie łatwiej przystąpić do zasadniczych działań. Główne zadanie animatorów polega na tym, aby w interesujący sposób przedstawić pomysł „DRI-vera”, czyli Dyżurnego Ruchu Imprezowego, i zachęcić do udziału w akcji. „DRI-ver” to osoba wyznaczona w gronie uczestników imprezy, która nie pije, by po zakończeniu zabawy bezpiecznie odwieźć samochodem wszystkich znajomych do domów. Dodatkowo w akcję włączana jest zawsze wybrana korporacja taksówkowa, która na podstawie kuponów rozdawanych przez animatorów wozi imprezowiczów ze sporą zniżką.

Formuła DRI-vera, czyli tzw. wyznaczonego kierowcy (z ang. designated driver) doskonale sprawdziła się w innych krajach europejskich, przede wszystkim w Holandii, gdzie popularyzowano ją po raz pierwszy. Tajemnica jej sukcesu może polegać na tym, że wykorzystuje naturalny, „oddolny” mechanizm: młodzi kierowcy często sami, spontanicznie porozumiewają się w ten sposób i ustalają między sobą uczestnika, który nie pije i jeździ samochodem.

Klubdrivera.pl

W ramach kampanii edukacyjnej „Prowadzący – niepijący” wystartował internetowy klub odpowiedzialnych kierowców klubdrivera.pl Zasada DRIvera to zero tolerancji dla jazdy po alkoholu. Każdy uczestnik Klubu bierze udział w specjalnych konkursach z wiedzy nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego, ma również dostęp do interaktywnych narzędzi: gier i symulatora.

Dodatkowe działania

„Gadające pisuary”, umieszczone w pubowych toaletach, przypominają, że prowadzenie po alkoholu to nie tylko zagrożenie – ale i zachowanie zupełnie nie „trendy”.

Animacjom w klubach towarzyszą działania ambientowe, odbywające się w godzinach popołudniowych w najbardziej „klubonośnych” okolicach. Ostrzeżeniem oddziałującym na wyobraźnię są wraki samochodów, opatrzone hasłem „Po alkoholu puszczają hamulce”, wożone po mieście na lawetach. Na przejściach dla pieszych odbywają się „manify” – pod hasłem „Piłeś – pohamuj się – nie jedź” zachęcające do odpowiedzialności i refleksji w związku z piciem alkoholu i prowadzeniem pojazdów. Podczas krakowskiej edycji akcji „Prowadzący – Niepijący” działania zostały rozpoczęte już w ciągu dnia, gdy uczestnicy majówkowego pikniku na Błoniach mogli założyć „alkogogle” i na specjalnie wydzielonym torze przejechać się quadem.

Partnerzy

Do udziału w każdej edycji akcji zapraszane są władze lokalne. Partnerski udział samorządu lokalnego, patronat prezydenta miasta – to wsparcie, dzięki któremu akcja przedostaje się do szerszych kręgów społecznych i spotyka z większym zainteresowaniem mediów. Każda z edycji kampanii prowadzona była pod patronatem i przy współudziale Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – agendy Ministerstwa Infrastruktury oraz Komend Wojewódzkich Policji. Pomoc policji sprawiła, że akcja, łącząc edukację i kontrolę, stała się bardziej wiarygodna. Ponadto w dłuższej perspektywie udział policji umożliwikł oszacowanie skuteczności działań w świetle statystyk.

Partnerzy

Galeria