Relacja z Chmielaków Krasnostawskich

W ostatni weekend (17-19 sierpnia) w Krasnymstawie odbyło się 42 święto piwa, chmielarzy i wszystkich, którzy uwielbiają ten złocisty trunek.

Chmielaki to również konkurs piw, jak i sesja chmielarska, czyli spotkanie przedstawicieli plantatorów, browarów, władz oraz środowiska naukowego. Tegoroczna sesja była wyjątkowo istotna, gdyż przedstawiciele browarów potwierdzili zwiększający się udział polskiego chmielu w polskim piwie. Udział chmielu z polskich upraw w 2013 roku wyniesie 75%, aby w 2016 osiągnąć 95%.

 

W tegorocznym konkursie piw uczestniczyła rekordowa liczba 30 browarów z całego kraju oraz zostało zgłoszonych ponad 170 gatunków piw. Główną nagrodę Grand Prix 2012 „Królewskie Karpie” otrzymało piwo Miłosław Koźlak z regionalnego Browaru Fortuna. Z jedenastu kategorii konkursowych, członkowie ZPPP zwyciężyli w kilku, z piwami Strong oraz Żywiec Porter, należących do Grupy Żywiec, a także Lech Pils Kompanii Piwowarskiej i browar Tyskie, któremu przyznano wyróżnienie w kategorii na najlepszą karczmę piwną Chmielaków.

W ramach tegorocznych Chmielaków Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie zaprosił wszystkich uczestniczących w wydarzeniu do skorzystania z szeregu atrakcji promujących odpowiedzialne spożycie alkoholu.

Browary Polskie na tegorocznych Chmielakach zaprezentowały symulator DRIvera, na którym można było przetestować alkogogle – interaktywne narzędzie, pokazujące, jak pod wpływem alkoholu zmienia się percepcja człowieka oraz jego zdolności psychomotoryczne. Możliwość przekonania się na własnej skórze o tym, jaki wpływ na nasze postrzeganie rzeczywistości w czasie jazdy może mieć nawet niewielka ilość alkoholu.  Jest to element kampanii „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, w ramach której Browary Polskie założyły klub DRIvera, czyli klub bezpiecznych powrotów, klub ludzi, którzy chcą dobrze się bawić, ale dbają o dobre zakończenie imprezy. W klubie obowiązuje zasada „Piłem – nie jadę. Szukam innego rozwiązania”.

Na Chmielakach Browary Polskie prezentowały także kampanię „Pozory mylą, dowód nie”. Materiały ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, której celem jest ograniczanie spożycia alkoholu wśród nieletnich, dostępne były w Punkcie Profilaktyki, prowadzonym przez Urząd Miasta. Z materiałów tych można się między innymi dowiedzieć jak i kiedy najlepiej podejmować z dziećmi rozmowę o alkoholu, jakie konsekwencje prawne grożą sprzedawcy, u którego niepełnoletni kupi alkohol, a także jak należy sprawdzać dowody osób, które wyglądają bardzo młodo.

Browary Polskie w ramach odpowiedzialnego spożywania alkoholu promują także kulturę picia piwa, dlatego na Chmielaki zaproszony został piwoznawca Maciej Chołdrych. W sobotę na Krasnostawskim rynku opowiadał on o piwnych mitach. Wszyscy chętni mogli się dowiedzieć, jakie piwne mity funkcjonują w naszej kulturze, jak należy serwować piwo, po czym poznać dobrego barmana. Piwoznawca opowiedział także o różnych rodzajach piwa, czym się charakteryzują, z jakimi posiłkami je łączyć i jak się nimi delektować.

Atmosfera wspólnej zabawy w czasie Chmielaków sprzyjała promocji bogatej kultury picia piwa w sposób zgodny z tradycją, zwyczajami, ale przede wszystkim odpowiedzialny. Chmielaki są doskonałą okazją do promocji „rozważnego spożywania alkoholu”.

Tradycja Chmielaków krasnostawskich sięga początków XX wieku i jest ściśle związana z osobą Tadeusza Fleszyńskiego, dzięki któremu okolica Krasnegostawu stała się swoistym „zagłębiem chmielowym”. Pierwsze Chmielaki zorganizowano w 1971 roku. Miały one typowo lokalny charakter, jednak z czasem chmielaki stały się imprezą na stałe wpisującą się do kalendarza imprez kulturalnych nie tylko w mieście, ale także w województwie i w całej Polsce. Są one zjawiskiem kulturowym uznanym za charakterystyczne dla regionu. Rangę Chmielaków podnosi fakt, że stały się one atrakcją turystyczną. Imprezy i degustacja wielu marek piwa przyciągają co roku gości z Polski i zagranicy.

 

Galeria