Beer Statistics 2015

The Brewers of Europe opublikowały kolejną edycję podsumowania ”Beer Statistics”.

3 listopada europejska organizacja piwowarów The Brewers of Europe (Browary Europejskie) opublikowała kolejną edycję podsumowania ”Beer Statistics” (statystyki piwne), które przytacza dane za rok 2014 oraz wskazuje na trendy od roku 2009, w 28 krajach członkowskich UE.

„Dane zebrane w „Beer Statistics 2015” są bardzo obiecujące i po raz kolejny pokazują, że piwo jako kategoria umacnia się po kryzysie gospodarczym lat 2008/09”, skomentował Pierre-Olivier Bergeron, Sekretarz Generalny The Brewers of Europe.

„Od 2010 roku obserwujemy, że zarówno konsumpcja, jak i produkcja w Europe pozostają na stabilnym poziomie, przy jednoczesnym wzroście liczby nowych browarów, co dowodzi, że piwo odgrywa ważną role w rozwoju gospodarczym Unii”.

„W 2014 liczba miejsc pracy w przemyśle browarniczym wzrosła o 3,9%, w porównani do roku poprzedniego”, komentuje Bergeron. „Ma to tym większe znaczenie, że każde z tych miejsc pracy kreuje dodatkowe, w branżach współpracujących.” W całym łańcuchu dostaw, europejski przemysł piwowarski odpowiada za 2 mln miejsc pracy, a jedno miejsce pracy w browarze generuje jedno miejsce w rolnictwie, jedno w opakowaniach i logistyce, jedno  w marketingu i inny usługach, jedno w handlu detalicznym i aż 11 miejsc pracy w szeroko rozumianej gastronomii.

W chwili obecnej w UE działa ponad 6500 browarów – dwa razy więcej niż w 2008. Tylko w 2014 roku powstało 650 nowych browarów, co stanowi 11% wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

„Powstanie tak wielu nowych browarów jest nie tylko oznaką zaufania jakie Europejczycy pokładają w branży”, kontynuuje Bergeron, „Wskazuje również na zainteresowanie konsumentów zróżnicowaniem i jakością produktu.”

Należy jednak podkreślić, że sukces branży piwnej w dalszym ciągu zależy w dużej mierze od właściwych polityk, które umożliwią browarom konkurowanie miedzy sobą (również ponad granicami), z uwzględnieniem zrównoważonego, wspierającego systemu podatkowego.

W czasie inauguracji kolejnej kadencji Klubu Piwnego przy Parlamencie Europejskim, Niemiecka Eurodeputowana Renate Sommer powiedziała m.in.: „Piwo zawsze było częścią bogatej kultury europejskiej i odgrywało zasadniczą rolę dla rozwoju gospodarki. Parlament Europejski jest zgodny, aby robić więcej dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. W tym celu musimy się upewnić, że ustawodawstwo unijne ma przełożenie na praktykę.”

Na tle statystyk europejskich Polska zajmuje miejsce w czołówce Unii. W 2014 roku rodzime browary wyprodukowały blisko 40,1 mln hl piwa, co plasuje nas na trzecim miejscu na Starym Kontynencie, za Niemcami i Wielka Brytanią. To samo miejsce zajmujemy pod względem konsumpcji (37,6 mln hl) i czwarte pod względem konsumpcji per capita (98l) ustępując Czechom, Niemcom i Austrii.  Od kilku lat obserwujemy wzrost eksportu polskiego piwa na rynki europejskie, do obu Ameryk i Azji. Nasze piwa kupuje już nie tylko Polonia („stara” w USA, Kanadzie, Australii i „nowa” w Wielkiej Brytanii, Irlandii), ale również konsumenci w krajach tradycyjnie „piwnych”, takich jak: Belgia, Holandia, Czechy. Obecność polskiego piwa zauważalna jest nawet w tak egzotycznych miejscach, jak: Sudan, RPA, Kenia, Chiny, Tajwan, Paragwaj, itd. Polska jest jednak nadal kluczowym krajem konsumpcji polskiego piwa. W 2014 roku na terenie naszego kraju działało 133 browary i ich liczba ciągle rośnie.